galeria sztukpuk | wydarzenia | galerie | forum-teksty | recenzje | archiwum | linki | kontakt

 

DIAGNOZA NIE DO PRZYJECIA

  • On 12/6/04 8:34 AM, "Marta Raczek" <raczek@bunkier.com.pl> wrote:

    > Galeria Sztuki Współczesnej BUNKIER SZTUKI, 31-011 Kraków,
    > pl. Szczepański 3a; tel. 422 40 21; 422 10 52, www.bunkier.com.pl
    >
    > ---------------------z---a---p---r---a---s---z---a------------------------
    >
    > // POLSKI OBRAZ KONTROLNY
    >
    > TENDENCJE W POLSKIEJ SZTUCE WIDEO
    >
    > | | | ś r o d a, 8 grudnia, godz. 18.30
    > | | | z cyklu Interpretacje
    > | | | wstęp wolny!
    >
    > Dyskusja, w której udział wezmą kuratorki i artyści Igor Krenz
    > i Marek Wasilewski koncentrował się będzie na pytaniu, czy
    > jest to trafna diagnoza tendencji we współczesnej polskiej
    > sztuce wideo.
    > ---------------------------------------------------------------------------
    >
    > "Obraz kontrolny. Najnowsze wideo polskie" - przegląd polskiej sztuki
    > wideo, prezentowany w Bunkrze Sztuki od października do grudnia,
    > obejmuje prace stworzone w tym medium w latach 1999-2004 przez artystów
    > pochodzących z różnych ośrodków i należących do różnych pokoleń. Projekt
    > stanowi odpowiedż na pokazywane w Galerii przeglądy zagranicznego wideo
    > (Wielka Brytania, Kanada, Niemcy, Litwa). Zamiarem kuratorek przeglądu -
    > Anny Smolak i Magdaleny Ujmy - było określenie najważniejszych tendencji
    > sztuki nowych mediów w Polsce. Śledząc różnice i podobieństwa między
    > ośrodkami artystycznymi (Gdańsk, Kraków, Łódź, Poznań, Warszawa),
    > chciały pokazać wielowątkowość polskiej sztuki wideo. Ich zdaniem
    > obecnie do najsilniej zarysowujących się nurtów należą: minimalizm,
    > podejście ironiczne, feministyczno-genderowe.
    >
    > ---------------------------------------------------------------------------
    >
    > Wkrótce w Bunkrze Sztuki
    > - czwartek, 9.12. godz. 18.30
    > // Ogród jako zwierciadło kultury
    > z cyklu: Pre-texty
    > --------------------------------------------------------------------------
    >
    > Kurator Klubu Bunkra Sztuki: Jan Sowa
    > (sowa@bunkier.com.pl)
    > --------------------------------------------------------------------------
    >
    > Rzecznik Prasowy Galerii BUNKIER SZTUKI:
    > Marta Raczek (raczek@bunkier.com.pl)
    > tel. + 12/ 422 40 21 wewn. 124
    >
  • Artur Tajber:
    "Marta Raczek i Jan Sowa, pod auspicjami Maszy Potockiej, a prawdopodobnie za Anna Smolak i Magdalena Ujma, stwierdzaja:
    do najsilniej zarysowujących sie nurtóow polskiej sztuki wideo nalezy minimalizm, podejście ironiczne, feministyczno-genderowe
    Diagnoza ta jest oparta na blednych zalozeniach i metodzie - czyli na przegladzie materialow zaprazentowanych przez Bunkier pod tytulem "Obraz kontrolny. Najnowsze Wideo w Polsce".
    Przeglad ten jest wybiorczy i chaotyczny - nie moze byc podstawa do tak uogolniajacych sadow i wnioskow!
    W ten sposob mozna udowodnic kazde zalozenie aprioryczne - przez dobieranie przykladow do tezy. Bunkier Sztuki, wraz z kilkoma innymi galeriami budzetowymi celuje w takich sztuczkach - lansowanie idei w oparciu o pseudoteorie, pseudoteorii w oparciu o fakty pozorne.
    Efektem jest wizja polskiej sztuki sprzedawana odbiorcom i lansowana zagranica.
  • Zakladam, ze sztuka wideo jest tworczosc wideofoniczna w obrebie dzialan i poszukiwan artystycznych, ze pojecie to nie jest zdeterminowane miejscem prezentacji czy nazwiskiem promujacego krytyka, ani tez formula prezentacji czy terminologia uzywana przez tworce. Wszak wideo to technika, nieprawdaz?O przypadkowosci i nierzetelnosci przegladu niech swiadcza zatem przynajmniej nastepujace, oczywiste dla mnie fakty fakty:
    jestem jednym z prekursorow uzycia techniki wideofonicznej w sztuce (mowie o naszym kraju), poza wstepnymi grami (od konca lat siedemdziesiatych) uzywam w swojej pracy wideo od polowy lat osiemdziesiatych nieprzerwanie, swiadcza o tym - poza mna samym - publikacje na ten temat
    fakt ten jest - przynajmniej w Krakowie - ogolnie znany
    prowadze MPI - pracownie Intermediow na ASP w Krakowie, przez ktora przewija sie od kilku lat wiekszosc studentow zajmujacych sie technikami wideofonicznymi (w tym obecni na przegladzie)
    dowiedzialem sie o przegladzie w momencie jego ekspozycji
    znam co najmniej kilkoro (a w Krakowie 2-3) artystow tzw. "polskich", zajmujacych sie wideo od conajmniej 15 lat, ktorzy sa w podobnej sytuacji, czyli nawet nie byli poinformowani o zamierzonym przegladzie
    Zatem - wnioski prezentowane przez Bunkier i kuratorow oparte sa na danych zebranych w oparciu o zly warsztat, sa niewiarygodne.
    Poniewaz warsztat ten zostal prawdopodobnie zastosowany swiadomie, a wnioski wyciagane sa powaznie (vide - zapowiedz ponizej), posune sie dalej:
    BUNKIER KLAMIE.
    Nie interesuje mnie juz zatem, w jakim celu.

 

 

  • Janek Sowa:
    "artur,zapraszam serdecznie na spotkanie 8-ego grudnia. wlasnie po to ono jest,
    zeby dyskutowac o tym, co zaproponowaly magda ujma i ania smolak.
    przyjdz i powiedz, ze to wszystko bzdura. na pewno ozywi to rozmowe i
    bede sie tylko wtedy cieszyl. nie bronie w tym wypadku zadnej tezy, bo
    nie ja te wystawe robilem. w informacji wyslanej przez marte raczek jest
    tylko powtorzona opinia z wczesniejszego tekstu kuratorek.tak wiec zapraszam w srode o 18.30!!!pozdr!-janek"

 

 

  • Szanowni Panstwo, ktorzy sledzili dotychczasowa wymiane listow pomiedzy mna a Bunkrem Sztuki w Krakowie, szczegolnie Ci z Panstwa, ktorzy na moj list odpowiedzieli; Poniewaz - jak wspomnialem wyzej - otrzymalem kilkanascie listow nawiazujacych do "DIAGNOZA NIE DO PRZYJECIA" - listu wyslanego Galerii Bunkier Sztuki w odpowiedzi na ich anons (w tym 4 od pracownikow galerii i Pani dyrektor), i na ich podstawie moge stwierdzic, ze wielu respondentow niekoniecznie zgodnie z moja intencja interpretuje ten list,
    POZWALAM SOBIE NA WYJASNIENIE:
    Nie kwestionuje samego przegladu "polskiego wideo", jego zawartosci, metod kuratorskich - nie satysfakcjonuja mnie one merytorycznie, metodologicznie, lecz jest to kwestia formuly i nadania jej funkcji, rowniez kwestia nazewnictwa - sprawa ta od kuchni nie jest mi w pelni znana.
    Nie widze niczego zlego w dyskutowaniu owocow pracy wystawienniczej, w zapraszaniu do dysusji - jest to ze wszech miar wlasciwe.
    Mam natomiast powazne zastrzezenia do sformulowan anonsu dyskusji, gdyz - przy zaproszeniu do otwartej rozmowy na ten temat - sugeruja prawomocnosc prezentowanej tezy. Z tym sie stanowczo nie zgadzam, gdyz zastosowana metoda nie moze gwarantowac prawomocnosci jakiejkolwiek uogolniajacej tezy (przypominam, ze "przeglad wideo" jest dosc przypadkowa odpowiedzia na apel a nie metodologicznie spojnym studium).
    Moje zastrzezenia byc moze nie sa az tak wazkie, by uzyc oskarzenia: BUNKIER KLAMIE!, aczkolwiek klamstwem mozna nazwac kazde poswiadczenie nieprawdy. Jednak dotychczasowa praktyka informacyjna galerii nie ulega zmianie od miesiecy, czesto znajdujemy w niej zawadiackie sformulowania prawde NADINTERPRETUJACE. To troche tak, jak gdyby kuratorzy i kierownictwo galerii prawde znali a priori, a pasujace mniej lub wiecej fakty do swej wiedzy przykrawali. Bunkier nie poszukuje sztuki, lecz mowi o sztuce ex cathedra, manipuluje realiami sztuki. Podobnie wygladaja wystawy Bunkra prezentujace polska sztuke zagranica. Program galerii ulegl zawezeniu do kilku opcji, wystawy sa coraz to mniej komunikatywne i obejmuja coraz wezsze spektrum zjawisk. Uwazam, ze w kontekscie tych spostrzezen mam pelna podstawe atakowac sloganem (vide: TV KLAMIE!)MA Potocka zarzuca mi, ze moj "protest pachnie pretensjami artysty pominietego". MA Potocka tytuluje swoj do mnie list OBRAZA BUNKRA. Prosta technika obrony przez wytracenie broni z reki - bez odpowiedzi na zarzuty. Jezeli mozna zarzucic cos takiego mnie, ktory ma 52 lata i za soba trzydziestoletnia praktyke, to jak sie ma czuc ktos znacznie mlodszy ode mnie, mniej pewny siebie, kto chcial by skrytykowac program Pani Dyrektor? MA Potocka stwierdza: "nie jestes prekursorem polskiej sztuki wideo"! (nota bene - nigdzie nie stwierdzilem, ze prekursorem sztuki wideo jestem, nie zajmuje sie sztuka wideo, lecz glownie technologicznym performance, nie uznaje w ogole zasadnosci terminu "sztuka wideo" - ani jako praktyk, ani jako teoretyk)
    Prosze Panstwa, nie trzeba tego wszystkiego, by widziec i oceniac program Bunkra. Wystarczy czytac zapowiedzi i odwiedzac wystawy.Wyraznie widze postepujacy od lat uwiad dyskusji o sztuce - uwiad poziomu krytyki artystycznej, dyskusji pomiedzy artystami i krytykami. Instytucje, ktore - tak jak Bunkier Sztuki - maja ku temu narzedzia i srodki, nie wspieraja badan, konfrontacji, poszukiwan i dyskusji wlasnie - wydaja sie wybierac droge autokreacji i walki o wplywy. Scena sztuki staje sie powoli coraz bardziej scena walki o wladze i dostep do przywilejow, w coraz mniejszym - plaszczyzna intelektualnego sporu i krzyzowania sie (ROZNYCH) opinii. Zreczna mistyfikacja zastepuje wglad w tworczosc i badania nad najnowsza sztuka. "Rzadko rozumiemy, że prawdziwym przesłaniem sztuki w zadanym kontekście jest to, że w ogóle istnieje. Dzieło mówi: 'Jestem inne. Jestem'. To dziwne, prawda?"
    Dick Higgins, Piec mitow postmodernizmu
    Sytuacja, o ktorej pisze, nie rozpoczela sie w kadencji MA Potockiej - jest to szerszy i dluzej ewoluujacy problem, zwiazany z funkcjonowaniem instytucji artystycznych wobec innych instytucji panstwa. Nie jest to wiec - w moim rozumieniu - konflikt personalny. Jednak nadzieja zwiazana z Potocka, jako pierwszym od lat na stanowisku dyrektora Bunkra "z prawdziwego zdarzenia" fachowcem od wspolczesnej sztuki, poglebia swiadomosc porazki.Prosze o wstawienie mego "protestu" w ten kontekst wlasnie.Pozostaje z powazaniem,
  • Artur Tajber

galeria sztukpuk | wydarzenia | galerie | forum-teksty | recenzje | archiwum | linki | kontakt


Copyright by "SZTUK PUK" 2001 - 2005 Kraków , Ryszard Bobek, Filip Konieczny